Friday 19 November 2010

On Sewing in Swedish

The language of sewing is very intriguing, it can make a complicated process simple and understandable, or it can turn the easiest thing into a string of gibberish. When I started reading English sewing blogs I often despaired, but in time I learned and by now there are some sewing techniques I only can explain in English terms! Neither suits me (I strive to be a bi-lingual sewist), so this past year I've tried to locate sewing books in Swedish, to fill out both my vocabulary and hopefully give me tools to better my sewing. I've come across some great books, and figured I'd share them with you! (English speaking readers: sorry; no English books... yet. But check out Gertie's blog if you haven't already, she has lots of great book-tips).

I'll continue this in primarily Swedish, and just make a small translation to English.


Först ut: en serie böcker jag hittade på Umeå Stadsbibliotek. Det är runt 14 böcker som mycket utförligt med text och bilder går igenom allt man kan tänkas vilja veta, från enkel sömnad till skrädderi (rekommenderas varmt om man vill sy kavajer el liknande). Den visar arbetsgång, olika metoder beroende på hur krångligt man vill göra det för sig, hur man väljer material, allt. Jag önskar verkligen att jag kunde hitta hela serien att köpa, men de är ur tryck. Om nån springer på den, maila mig gärna! Eller köp den själv =)

A series of books that cover everything. It's out of print (these are on loan from the local library), and I would so love to have them!


Sy kläder av Linda Gibson är en nyare bok, bra med bilder och bra text. Den är dock mer som en referensbok över hur man gör olika detaljer, den beskriver inte arbetsgången för sömnad av tex byxor. Som referensbok över sömnadsdetaljer är den dock strålande. Även denna är lånad från biblioteket, men den finns tydligen på bokrean då och då, så jag tänker hålla ögonen öppna.

A great referencebook for details.


Har skrivit om denna förr, men den förtjänas att nämnas igen. Tycker man om att läsa sig till förklaringar, har man en figur som kräver stora mönsterändringar på färdiga mönster är denna bok en räddande ängel! Jag kommer aldrig mer köpa ett mönster, det är hundra gånger enklare att göra ett grundmönster från denna och sen ändra det till den skärning och de detaljer jag vill ha. Boken kommer med ett set grundmönster och förklaring hur du får dem att passa just dig, men det finns även en beskrivning längst bak av hur du gör mönster från dina egna mått. En liten brask-lapp: jag har senaste upplagan, är osäker om mönster från egna mått finns med i den äldre upplagan. Vill du köpa den begagnad, kolla upp det. Det är dock inte fel att inverstera i denna i nytryck.
Boken för herrkläder ska mycket snart beställas också...

A great pattern construction book, easy to use as it also comes with basic patterns. I seriously will never buy a pattern again, be it vintage or modern. It's just way so much easier to alter the basic patterns and add whatever cut or details I want.
I'm on my way to ordering the one for the gents clothings as well...

I promised a coat update, however, since ready printed patterns are a real pain to alter to fit (I really am hard to fit) I'm still working on the toile. Currently it's the armholes and the arms that are giving me trouble, but I'll see mom next week so I'm thinking she will be my saving grace and then the coat pattern will be ready. I may - as usual - be overly optimistic, but I think sewing will go a lot faster than toile-fitting, so I'm still aiming to be ready by Christmas (depending on how much I'm working). However, if I'm not, then it's not the end of the world, I do have clothes to wear! =)

Back to sewing books and language: Do you sew in one language or several? Or is written sewing descriptions gibberish no matter what language they're in? What's your method for learning new sewing techniques? And of course - any tips on sewing books? Beginners or advanced, in Swedish or English!

Now I'm off to a great weekend of social dancing both tonight and tomorrow (be still my heart!) AND classes Saturday and Sunday with the amazing Frida and Skye. It's going to be a great weekend! I'm back on Sunday or Monday with pics of outfits and maybe other things. In the meantime, have a great weekend!

Love, Erika

6 comments:

Anne Kirstine Toft Jørgensen said...

Jeg er en del gange stødt på "Sy Själv"'s danske variant "Sy Selv" på diverse loppemarkeder :) De plejer ikke at være så dyre i Danmark...

Af andre gode sy/konstruktionsbøger synes jeg helt klart at enhver, der er interesseret i 1930/1940'ernes mode bør have:

Hugo Amskov: Fagbog i Dameskrædderi (1941)

waldemar Nielsen: Dameskrædderi (1939)

Harriet Pepin: Modern pattern design (1942 eller 1948)

Kender du dem? Specielt Hugo Amskovs bog er super fed. Ved du, om der findes noget tilsvarende fra 1940'erne på svensk?

Mht. hvordan jeg lærer nye symetoder, så fungerer det aller bedst, hvis min mor viser mig hvordan det skal gøres :P

At følge en bog er altid mega besværligt...

Anna | Mormor hade stil said...

Kan rekommendera denna: http://chs-online.se/main.htm Konfektionsteknisk ordbok, med över 600 ord och fraser Svenska-Engelska. :-) Fick den av mamma när jag började fråga vad det ena och det andra hette på svenska (eftersom jag också läser så många sömnadsbloggar på engelska).

Olivia said...

åh, den däringa mönsterkonstruktionsboken använder jag jämt, den är ju skitbra, har faktiskt aldrig sytt efter köpemönster. borde nog göra det för träningens skull, men har dragit mig för det..

men mönsterböcker med vintagemönster och mer detaljerade saker från förr är ju ständigt något man letar efter. blueprints of fashion är ju rolig att bläddra i men det är ju en del saker man får gissa sig till efter som det endast är "platta" bilder och inga närbilder....

den där konfektionstekniska ordboken som anna tipsa om ska jag kolla upp, det är ju guld att kunna översätta vad man menar.. :)

Erika said...

Toft: Det lät spännande! Har inte hört talas om dessa böcker, men vore intressant att kolla upp Hans Amskovs bok! Nåt liknande på svenska borde vara Märthaskolans handbok från 1941. Den tar dock upp olika områden av sömnad, men med största fokus på damkläder och sömnadstekniker. Just skrädderi tar den dock tyvärr upp väldigt flyktigt.

Lol! Jo, varianten mamma visar och jag syr är väldigt bra =) Nu har jag dock flyttat 65 mil från min mor, så då är böcker bra att ha =)

Anna; Tackar så mycket! Den boken ska jag önska mig, låter helt perfekt! Att jag inte tänkte på att leta på nätet efter en ordbok... föll mig inte in att det kunde finnas en =)

Olivia; Den är ju så bra! =) Jag rekommenderar faktiskt att du struntar i köpemönster. Det enda de är bra för är om man vill ha anvisningar över hur bitarna ska sys ihop, och det har du ju uppenbarligen redan koll på. Jag tittar numera bara på den tekniska beskrivningen och tänker hur jag skulle ändra grundmönstret. Dock håller jag med om vintageböcker, men det är mest som en kul grej. Fast vissa saker är faktiskt bättre beskrivna i gamla böcker. Ett tips är Märthaskolans handbok, sök t ex på www.antikvariet.net. Skoj och bra!

Jag vill också ha ordboken, så praktisk!

Kitten loves vintage said...

Hm, det där med att se i böcker har jag inte riktigt börjat med...Lärde mig lite grunder i sömmnad i högstadiet men sen har jag kört vidare på försök och misstag-principen. På sin höjd kollat beskrivningen i Burda-tidningarna...Antagligen därför det tog så länge innan kläderna jag sydde faktist började gå att använda? :)
Kanske det skulle vara dags nu att läsa på lite...

Erika said...

Kitten, uppenbarligen fungerade dock det sättet bra för dig, dina saker blir jättefina och verkar gå utmärkt att använda!
Jag lärde mig också så, det är nog rätt vanligt. Lärde mig lite i skolan, mycket från mor min, men sen var det trial and error. Som tur var gick jag igenom den perioden när jag sydde medeltidskläder, vilka ju ofta går att använda trots lite småfel =)
Jag har dock märkt nu att jag tycker det saknas en nivå i min sömnad, plaggen ser bra ut på men jag skulle vilja att själva ihopfogandet var lite proffsigare gjort, därav studerandet. Det mesta verkar inte vara så svårt, utan jag säger mycket "Men det är ju självklart, varför har jag inte tänkt på det förut?!". Dock så tycker jag om att läsa mig till kunskap, vilket inte är i allas smak.
Det kan ju alltid vara kul att bläddra i lite syböcker och se om man får lite nya idéer =)

Kramar!