Wednesday 10 June 2009

Nya kjolen färdigsydd

Äntligen är den klar! Började sy en kjol precis innan jag åkte söderut, den blev nääästan klar, allt som var kvar var att sy hällor. Så planerade att sy hällorna under resan, men det går ju så bra att sy saker när man är på besök... Använde den ändå, men nu är den helt klar, så då får vi väl säga att det är en andra premiär för den idag! Inte illa, att få två premiärer =)

Så här ser den ut:



Det är en enkel veckad kjol mot en rak linning, i ett bomullstyg av lakansväv. Den har en härligt praktisk längd, går att cykla i men är ändå kort nog för att kännas somrig.

Blev riktigt nöjd. Mitt första försök att sätta dragkedjan i sidan, istället för mitt bak. Är ju lite känsligare när den sitter i sidan, det syns så mycket om tyget drar lite eller om kedjan böjer sig. Kjolen är tänkt som en del i en playsuit, inspirerad av några playsuites från Sears sommarkatalog -43, totalt blir det en veckad kjol, en blus/skjorta och ett par höga shorts. Orginalet var en kjol och shorts-blus hopsydda, men jag tyckte det verkade mer praktiskt att göra tre plagg.

Förhoppningen är att få hela dräkten klar till Herräng. Framför allt för att tyget är så väldigt praktiskt, innan jag klippte ut så tvättade jag och torktumlade (!) i 60 grader, och tyget behövdes ändå inte strykas! Perfekt till danslägret, då jag kommer behöva lämna in kläder till tvätteriet.

Det är så otroligt härligt med alldeles nysydda plagg!
Glad och nöjd.

2 comments:

Kajsa said...

Den blev riktigt fin :) Och du är så smal!

Cherry Cupcake said...

åd du är så duktig, jag önska jag kan sy...