Thursday 24 September 2009

En ny hobby

Det har varit en fullbokad vecka, med dubbelt så mycket arbetstid som vanligt. Att bli väckt klockan 6 av sin chef gör resten av dagen lite dimmig... Hade vissa förhoppningar om att hinna sy lite, men det föll bort någonstans mellan jobb och föreningsmöten. Så istället för att prata om syprojekt tänkte jag visa lite bilder från min nyaste handarbetshobby: knyppling.
Knyppling, för er som inte stött på det tidigare, är när man gör spets med hjälp av en massa spolar man snurrat upp tråd på. Det fantastiska är att det görs utan knutar eller vävlåsningar el dylikt, men det går ändå att klippa i.

Mitt allra första försök. My very first attempt.

Min knyppeldyna, en riktigt fin gammal dyna som jag ärvt från min farmors mor, via farmor och sedan mamma. Det är inte helt klart hur gammal dynan är, men om man betänker att "farmor" Kerstin föddes lite innan förra sekelskiftet (min farmor föddes 1923) och sedan jämför denna dyna med andra jag sett som är från 50-talet, så skulle jag gissa på 30-talet. Men den kan lika gärna vara från 40-talet, eller - lite mer osannolikt - 20-talet.

Nästa kurstillfälle är ikväll, jag ska påbörja en ny övningsspets! =)

Kram!
/Erika


It's been a busy week, with twice as much work as anticipated. Having your boss wake you up at 6 o'clock in the morning makes the rest of the day a bit fuzzy... Had been hoping to sew a bit this week, but somewhere between work and meetings, that aspiration died. So instead of rambling on about different sewing projects I figured I'd show a few pic's from my newest hobby: knyppling.
The swedish word "knyppling" is the making of lace, using thread rolled onto small bobbins. The amazing thing is that it's done without tied knots or weave technique, but the lace is still so strong that one can cut it.
First image is my first ever handmade lace. I need to practice... Lol!
Secong image is of my lace pillow, a beautiful old one I've inherited from my paternal grandmother's mother (Kerstin). I'm not sure how old it is, but Kerstin was born in the late 19th century. That in combination with comparising this pillow with those I've seen from the 50's, makes me guess it's from the 30s. But it can be the 40s, or the 20s (the latter seems less likely though).
Next class is tonight, I'm starting a new practice lace! =)
Love, Erika

3 comments:

Miss Cherry said...

Oj, ser riktigt avancerat ut, va roligt att du är igång, alltid roligt med en ny hobby!

Hoppas att få se flera av din verk framöver :)

Kajsa said...

Knypplar du inte på torsdagar?

Erika said...

Cherry, jag älskar verkligen att lära mig nya saker! Det är skoj med grejer man redan kan, men det ligger också en enorm tjusning i upptäckandet av något nytt, tycker jag. Hittills tycker jag mest att det är kul, men de mer avancerade spetsarna ligger väl framför mig, antar jag =)
Det kommer garanterat mera spets så småningom!

Kajsa, eh, jo, det var liksom torsdag när jag lade upp inlägget... =)

Kram!