Sunday 23 August 2009

Mönster och vintage

Då jag är mitt uppe i slutfasen av projekt sommarklänning a la -38, så har jag självklart fastnat på nätet denna söndag. (Mest för att jag inte kan bestämma mig för hur jag ska göra med ärmarna) Har hittat några guldkorn som jag gärna vill tipsa vidare om:

Casey bloggar om vintage och sömnad, hennes inspirations-fredagsposter är gudomliga.

Via kommentarer på Casey's sida har jag hittat till Commercial Pattern Archive, en sida som har mönster från mitten av 1800-talet och framåt. Man ska tydligen kunna skriva ut dem, men hittills har jag bara hittat hur man får fram en schematisk skiss. Guld dock om man gör mönster själv och vill få en idé om tidsenliga konstruktioner, eller bara vill se på bilderna. Det är eg en abonnemangstjänst, men denna vecka har de en gratis prova-på, skriv "guest" som login och "pattern" som lösenord.

Det förefaller som om diskussionen om vintagemode och feminism är en evighets historia (vilket är bra, då ämnet är konstant relevant). Frågan om huruvida bärandet av vintagekläder är ett uttryck för en önskan om återgång till den tidens övriga ideal verkar inte vara så enkel, och diverse tidningar och bloggare för ständigt diskussionen vidare. Vill man fundera lite kring vintage, mode, personlig stil, husmodersideal, feminism och hur allt egentligen hänger ihop rekommenderas dels Underbaraclara och dels Gertie. Diskussionen på Gerites blogg tycker jag personligen ligger några nivåer högre, kanske för att det är en blogg om sömnad för sömnads- och vintageintresserade, så större andel av läsarna är insatta i ämnet än vad fallet är med läsarna på Claras blogg. Intressant läsning utlovas!

Trevlig söndag!
Kram, Erika

As I'm at the end of project summer dress from -38, I of course got stuck in front of the computer today, in stead of figuring out the last details on the dress. Here are some of my favorites for the moment on the net:
Casey, blogs about vintage and sewing, wonderful photos and inspirations posts!
Commercial pattern archive has patterns from mid 19th century until today, lovely photos and great for learning the construction of patterns. Usually a subscribe-page, but they have a free trial week. Use "guest" for login and "pattern" for password.
The discussion about vintage, fashion, housewifes, feminism and the connections between them seems to be an everlasting one (which is good, as it is a subject that constantley needs reviewing). Clara writes about it, but unfortunatley only in Swedish. For English, check out Gertie's blog, and the comments on it. Very interesting reading!

Have a great Sunday!
Love, Erika

5 comments:

Cherry Cupcake said...

Det måste vara så kul att sy egena kläder!
Lycka till med ärmarna till klänningen :)
Ha en fortsatt bra Söndag.

Erika said...

Det är periodsvis jättekul att sy, och ibland får man svära lite =) Men det är framför allt kul att få tänka så mycket kring kläderna. Det skapar en uppmärksamhet på detaljarbetet, och en större förståelse på vad som verkligen utmärker olika tidsperioder. Sen är det kul att klippa och nåla, när tyget samarbetar.
Tackar, jag har krånglat till det lite för mig med ärmarna, så får se hur de blir... Ska göra ett tappert försök att rädda dem, men annars blir klänningen helt sonika ärmlös. =)
Trevlig söndag, hoppas ni också har en härlig sensommardag!

Kajsa said...

Hm, har inte riktigt format en åsikt än om vintage mode och feminism, men det var intressant läsning. Jag var förresten alltför chockad av komplimangen för att kunna ta emot den på ett vettigt sätt. Förlåt! Så klart jag blev glad att du tyckte det stämde in på mig :)
Puss och kram

SchlagerElin said...

Gällde det förra veckan det där med att man kunde logga in som guest? Jag testade nu och det funkade inte :( Inte för att jag kan sy, men det hade varit kul att kika runt lite...

Det hade förresten varit en idé till temakväll, sy din egen swingkjol, typ :)

Kramar

Erika said...

Kajsa: Jag hade inte riktigt tänkt på det själv heller, innan jag började läsa alla dessa bloggar om unga kvinnor som mest bara skriver om sömnad, loppisar, bakning, inredning, shopping etc. Självklart vill inte dessa kvinnor bli osjälvständiga, ekonomiskt beroende hemmafruar a la 50-tal, men det är nåt som då och då måste lyftas fram, tror jag. Leker man med vissa historiska ideal måste man förhålla sig till de övriga idealen från samma tid.
Och: hihi! Det var mest sött att du blev så förvånad! =)

SchlagerElin: Tyvärr gällde det bara t o m i tisdags, upptäckte det själv för sent, har bara hunnit ta ut klänningar från -37 och -38 själv. Funderar lite på om det inte vore en idé att köpa ett kort abbonnemang en tid, så man kan sitta ett par månader och bygga upp ett jättebibliotek på datorn =)
Hmm... intressant idé om temakvällen, det är ju superenkelt att sy en veckad kjol, det skulle vi klara enkelt. Men kanske inte på en kväll, får nog ta en helg, eller åtminstonde en heldag. Vi får spåna vidare i Nilsonz! =)

Kram på er båda!