Wednesday 5 August 2009

Fint besök

Efter Herräng och besök i hufvudstaden följde min mor och hennes bedårande ett år gamla pudel med mig hem till Umeå. Det är lite trångt att bo två personer och en hund på mina 43 kvm, men det var riktigt trevligt att ha dem på besök. Jag jobbade delar av tiden de var här, men de hittade tydligen saker att göra ändå. Som att gå långa promenader. De hittade till Mariehemsängarna där Elsa sprang fritt. Plockade blåbär i skogen så vi kunde koka blåbärsmarmelad när jag kom hem.

Elsa på Mariehemsängarna. Elsa running free on the meadow.

När jag inte jobbade så var vi flitiga, vi fixade med lägenheten, vilket var en bedrift med tanke på att det stod resväskor överallt. Vi satte upp en hylla i köket och persienner i tre fönster, vi bakade, vi kokade marmelad, vi lagade massa god mat och vi busade med Elsa.

Min mor och Elsa. My mom and Elsa.

Fem nätter var de här, och det kändes tomt efter de hade åkt. Visst, det är skönt att inte behöva kryssa mellan väskor och påsar, men jag saknar att ha dem nära. Jag älskar Umeå, men ibland önskar jag att jag bodde lite närmre min familj. Absolut inte i samma hus, jag vill ha min egen bostad, och det behöver inte ens vara samma stad, men det vore trevligt om det var lite enklare att resa till dem. Förhoppningarna på bottniabanan är stora.

Några andra saker vi gjorde var att besöka loppisar, där hittade jag dessa söta glas och det här fina men praktiskt låga kakfatet. Sen var vi även på Olssons tyger, som visst hade rea, så det blev lite där också...

Kakfat, saftglas och tre tyger. Cake plate, juiceglasses och three fabrics.

Själv i lägenheten, och saknar att äta middag med någon samt att busa och gosa med en av de sötaste små hundar jag sett! Tack, mamma och Elsa, för besöket, det var underbart att ha er här!

Kram
/Erika

Världens sötaste hund. The cutest dog in the world.

After Herräng and tha vacation in Stockholm, my mom and her cute one year old dog Elsa came with me home to Umeå. It was great having them here, we went for long walks, fixed some things in the appartement, and visited the local flee-markets and the local fabric shop (where there was a sale...). Having them here made me a bit regrettful that I live at such great distance from the rest of my family (650km to the nearest ones, mom and my sister lives in Malmö, which is about 1300 km away). I love my new hometown, but it will be great when trasportation to the southern parts of the country becomes easier.
Thank you, mom and Elsa! It was great having you stay here, and I miss both of you.
Love, Erika

5 comments:

Elin said...

Elsa gör en lycklig bara genom att vara där. Vissa hundar har den förmågan, Lisa oxå. Men jag har aldrig sett någon annan hund än Elsa som blir så lycklig när man kommer in genom dörren och automatiskt smittar av sig så man genast blir jätteglad :) Förstår att du saknar dem!

Kajsa said...

Jag och mamma var på Ribban med Elsa idag, och efter ett tag hittade Elsas hundkompis taxen Ester oss. Så vi la oss och solade brevid dem. Det var riktigt mysigt, men när vi väl stannat så gick inte Elsa långt ifrån inte. Ofta la hon sig hos oss på filten :) eller tiggde godis och uppmärksamhet från Esters matte.

Puss o kram

Erika said...

Elin: jo, man blir verkligen glad bara av att se henne, hon är så otroligt översvallande kärleksfull! Nästan så jag får lust att själv skaffa hund... =)

Kajsa: det låter supermysigt! Och Elsa är allt lite feg, vågar inte bege sig iväg själv på äventyr =) Men fruktansvärt söt är hon!

Cherry Cupcake said...

Gillar glasen, himla söta :)

Erika said...

Cherry cupcake: Tackar! De är perfekta till mormors hemmagjorda fläderblomssaft, mer somrigt kan det inte bli =)