Tuesday 6 July 2010

Aprons all around

Past fall I decided to start filling a huge gap in my wardrobe: aprons! I love aprons, they're cute, practical and comes in so many shapes and colours. I thought about try to sew one or two myself, but just couldn't find fabrics with that special "old apron"-quality, so instead I started roaming Tradera/Ebay for vintage ones. Here's what I've found so far!


This white apron with red polkadots is a clear favorite. The width in the skirt is wonderful, and the trim is a nice detail, I think. (Please excuse the background, we snapped these in the morning just before I was off to work, and I fear the dishes hadn't been seen to properly).


Crosses in the back and lies comfortably over the shoulders.

A practical, if somewhat long apron that I actually mostly bought for the amazing baking cloth that came with it. I've been wanting one for ages! Mom has said it's impossible to bake out my grandmother's gingerbread recipe without a baking cloth, and now I'll be able to try it myself. Her gingerbreads are the best I've ever tasted!


I've shown this one before, but I thought it should be in this round-up as well. A basic white, full lenght apron. The shoulder straps buttons down to the waist band, and the skirt is closed with a button as well.

This might be the one I use the most. I love the colours, and the pattern makes me think of my grandmother. For someone as clumsy as me, it's so nice with an apron that doesn't need washing every day =) Also, it goes with my blue skirts. And, as I've hinted before, I have a few of those ; )
Love, Erika

13 comments:

Elin said...

Det första ser ut lite som ett madickenförkläde som jag själv tycker är otroligt söta :)

Olivia said...

Tjusiga förkläden! Förkläde är bäst, älskar förkläden.... :)

Glamour-Och-Fläskpannkaka said...

Vilka söta förkläden du har!

starcakeastrology.blogspot.com said...

i love the pink apron

Andi B. Goode said...

Aprons are great - I love the first one!
-Andi x

Kajsa said...

Det förklädet påminner en helt klart om mormor och bakning :)

Kramar ^^

Kitten loves vintage said...

Fin samling du har, speciellt det första var sött :)

Unknown said...

Sjukt söta kläder du har! :) Jag tänkte börja dansa Lindy Hop till hösten, har du några bra tips på kläder? Jag vet att man inte behöver klä upp sig i början, men det är ju lite av charmen i det hela! ;) Skulle exempelvis en röd/svart eller rosa/svart "polka dot poodle skirt" fungera bra med en vit skjorta eller ett vitt linne i 40-/50-tals stil? Har även kollat på ett par jättesöta Lindy skor från Bleyer som jag funderar starkt på att införskaffa. Finns det någon bra vintage/retro affär som du brukar gå till? Eller internetbutiker som du kan rekommendera? Jag kommer att fortsätta följa din blogg! :D Älskar din "sailor" klänning också, otroligt söt! :D

Mvh,
Sabrina

Cassidy said...

the first one is my favorite; i love cute aprons though ! i'm not much of a cook (i prefer to bake) but i would so do it if i could have one of these !

<3
http://bisousmonamourrevised.blogspot.com/

Erika said...

Thank you all so much for your comments and encouragement!

I got into an unexpected sewing freneezy and then it was vacation with limited internet-access...

Sabrina: vad roligt att du ska börja dansa lindy! Det är verkligen en underbar dans! Dina klädidéer låter fina, tycker jag. När jag dansar så vill jag gärna kombinera praktiskt och fint så några saker jag tänker på när jag väljer kläder:
-Kunna lyfta armarna obehindrat. Många blusar och klänningar hindrar armen-över-huvudet-rörelsen.
-Kunna snurra utan att visa underkläderna. Helcirkelkjolar är fint, men man får tänka på vad man har på sig under. Jag brukar helgardera mig med både underkjol och tunna mamelucker i bomull.
-Om man dansar på dansgolv där det ofta är fullt så är det skönt att inte känna att man besvärar omgivningen med att ens kjol tar upp en massa plats på dansgolvet, så återigen undviker jag helcirkelkjolar (brukar mest använda min sådan på uppvisningar).

Men det var väl mest det. Rörlighet, anständighet och hänsyn mot andra på dansgolvet är mina prioriteringar vid klädval inför en lindykväll. Sen försöker jag såklart få till en vintagestil på det =)

Ang web-butiker för skor så älskar jag dansskor.se, superbra service och snabba leveranser, stort utbud. Jigwalk i Uppsala har otroligt fina remix-skor, men för varddagsbruk så föredrar jag lite enklare skor. Jag använder oftast danssneakers till träning och lektioner, och skor med en liten klack till socialdans. Detta då mina fötter av ortopediska skäl föredrar dämpningen i mina sneakers, men den lilla klacken och nättheten hos mina "finskor" gör att jag faktiskt dansar bättre.

Hoppas det var till någon hjälp! Och ha så jätteroligt på dansen i höst =)

Hälsningar
/Erika

Erika said...
This comment has been removed by the author.
Erika said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Den som nämnde helcirkelkjolen, det är alltid mitt val och så gott som alla jag känner som dansar just den typen av danser. Att man visar underkläderna är knappast något konstigt, det är nästan en del av dansen att ha helcirkelkjolar som flyger ut fint. Vad vi har under? Bara trosor, helst vita för min del men svarta är populära också.